Digitaliseer met een doel!

 

Digitaliseren? Hoe moet ik dat doen? Is dat niet erg ingewikkeld? En waar moet ik beginnen? Dat zijn zomaar wat reacties die Carolien Nederlof van Imagine Leisure, regelmatig van ondernemers krijgt als ze vraagt naar digitalisering van hun vrijetijdsonderneming. Toch hoeft digitalisering volgens Carolien niet ingewikkeld te zijn. En bovendien kan het ondernemers veel kansen en mogelijkheden bieden. Hoe dat zit, legt ze graag verder uit.

Veel gaat al digitaal
‘We doen, misschien onbewust, al veel op het gebied van digitalisering. Denk bijvoorbeeld aan betalingen via PIN, het online reserveren van horeca en accommodaties en ook het gebruik van onze smartphone is digitalisering. Kortom: heel veel dingen in jouw organisatie gaan al digitaal’, legt Carolien gedreven uit. ‘Bovendien hebben we in de afgelopen jaren gezien dat corona een enorme impuls heeft gegeven aan digitalisering. We gingen musea en attracties vooraf online reserveren en de QR-code wordt nu veel gebruikt voor bijvoorbeeld het bekijken van achtergrondinformatie en het bestellen van eten in een restaurant. Verder zien we dat het hanteren van dynamische prijzen voorzichtig in verschillende sectoren wordt geïntroduceerd.’

Hoe en waar begin je met digitaliseren?
Over die vraag hoeft Carolien niet lang na te denken. ‘In de eerste plaats wil ik vooral meegeven dat digitalisering geen doel op zich is. Het is een middel om iets te bereiken of om een probleem of een vraagstuk op te lossen’, reageert ze met klem. ‘Daarom is het belangrijk om via een soort stappenplan te werk te gaan.’

  1. Wat is jouw ambitie, wens of vraagstuk?
    ‘Begin met het opschrijven van jouw ambitie of van een vraagstuk waarvoor je een oplossing zoekt. Zoals bijvoorbeeld; ik wil een hogere omzet halen buiten het seizoen, of ik wil minder afhankelijk zijn van personeel, want die kan ik moeilijk vinden, of ik wil meer inzicht in het type bezoekers dat bij mij komt. Daarbij is het belangrijk dat je dit zo scherp mogelijk neerzet.’
  2. Wie is jouw doelgroep?
    ‘Maak een analyse van jouw doelgroep. Wie zijn jouw bezoekers, wat is hun leeftijd, wat zijn hun voorkeuren en wat vinden zij belangrijk? Bedenk ook of jouw doelgroep digitalisering belangrijk vindt en er mee om kan gaan. Want een bepaalde techniek kan op papier heel leuk lijken, maar als jouw doelgroep er niet mee overweg kan, dan is dat jammer van jouw investering’, merkt Carolien op.
  3. Welke middelen of systemen zijn er?
    ‘Onderzoek, eventueel samen met experts, welke middelen of systemen er zijn om jouw vraagstuk op te lossen en die ook passen bij jouw doelgroep. Voor het ene vraagstuk kan dat digitalisering zijn en voor het andere misschien niet.’

‘Kies écht deze volgorde in plaats van eerst bij de techniek te beginnen. Want dan is de kans groot dat je de plank misslaat’, klinkt het beslist.

Wat zijn mogelijke voordelen van digitalisering?
‘Als je op deze manier te werk gaat, dan kan een digitale techniek de oplossing voor jouw vraagstuk zijn. Denk hierbij aan voordelen als: het bieden van gemak aan de klant, het vergemakkelijken en versnellen van interne processen, het behalen van meer omzet, het maken van minder fouten, het verbeteren van de beleving of het besparen op (personeels)kosten’ somt ze op. ‘Zo ken ik een ondernemer die in zijn indoor-speelparadijs gekozen heeft voor bestelzuilen. Hiermee bespaart hij enerzijds op personeelskosten en anderzijds bestellen de bezoekers meer, omdat de zuil eenvoudig mogelijkheden voor up-selling biedt. Bovendien zorgt de bestelzuil voor een betere klantbeleving omdat hij moeilijk aan gastvrij en gemotiveerd personeel kan komen.’

Zijn er ook nadelen?
‘Ook voor digitalisering geldt dat het belangrijk is om vooraf niet alleen te kijken naar de mogelijke voordelen, maar ook naar wat de mogelijke risico’s zijn. Zo kunnen bepaalde systemen complex zijn en kan de aanschaf en het onderhoud duur zijn. Verder moeten systemen onderhouden en bijgehouden worden.

Weeg daarom de voor- en nadelen tegen elkaar af. En als blijkt dat de winst hoger is dan het risico, dan is het niet meer dan logisch om te digitaliseren!’, besluit Carolien.

Geïnspireerd geraakt en wil je verder aan de slag?
Het Digitaal Buffet helpt je kosteloos verder. Neem contact op met digitalisering@zuidenoostdrenthe.nl

Aftermovie lancering Het Digitaal Buffet 11 oktober 2022